پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 02 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۶۴۰
تاریخ انتشار : ۱۵ : ۱۱ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۰

کوروش سلیمانی می‌گوید مخاطبان اگر هم از بازگشایی سالن‌های تئاتر مطلع باشند، راحتی ای را که در گذشته داشتند، در این زمان ندارند و به دلیل شرایط موجود و سخت برای تماشای آثار نمایشی در سالن‌ها تردید دارند.

کوروش سلیمانی بازیگر تئاتر، تلویزیون و سیما و کارگردان آثار نمایشی در گفت و گو با خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه در پاسخ به این پرسش که در یک سال و نیم اخیر که بیماری کرونا گریبان کشور را گرفته چه بر تئاتر گذشته است، مطرح کرد: تئاتر همیشه وضعیت نامتعادلی داشته است و بسیاری از مواقع متاثر از اتفاقاتی می‌شود که در جامعه رخ می‌دهد.

مردم برای تماشای تئاتر تردید دارند | نمی‌توانیم خرده بگیریم که چرا بلیت برخی از نمایش‌ها بالاست!

وی با بیان اینکه تئاتر همیشه اولین چیزی است که از سبد فرهنگی خانوار حذف می‌شود، اظهار کرد: تئاتر متاسفانه هیچ‌گاه نتوانسته است که جایگاه خود را در جامعه پیدا کند و این ارتباطی به به شرایط کرونایی و غیرکرونایی ندارد البته ما در سال‌های اخیر شاهد تعدد تماشاخانه‌ها و استقبال از کارهای نمایشی بوده‌ایم که خود جای امیدواری است اما زمانی که نسبت را می‌سنجیم، متوجه می‌شویم تعداد کسانی که به تماشای تئاتر می‌نشینند همچنان کم است.

کارگردان «سکوت سفید» ادامه داد: بخشی از این اتفاق به این دلیل است که مردم شناخت کافی از تئاتر ندارند. همچنین بخش دیگر به اهالی تئاتر باز می‌گردد یعنی شاید خود ما گام به گام با مرد جلو نمی‌آییم و سعی نمی‌کنیم آثاری درخور دیدن و نه صرفا روی صحنه بردن اجرا کنیم.

سلیمانی خاطرنشان کرد: زمانی که اتفاقی مانند کرونا هم که رخ می‌دهد، شرایط سخت‌تر می‌شود ؛ماه‌ها سالن‌های نمایش تعطیل بود تا اینکه تئاتر به گروه مشاغل دو منتقل شد و در حال حاضر سالن‌ها باز شده‌اند و برخی از هنرمندان مشغول به کار هستند که این جای شکرگزاری به درگاه خداوند را دارد. اگرچه اهالی تئاتر دوباره باید برای ترغیب مخاطبان به دیدن تئاتر تلاش کنند.

وی افزود: در حقیقت کرونا هم بر تئاتر مانند بسیاری از مشاغل و حتی فراتر از آن‌ها تاثیر گذاشت. هنرمند نیازمند خلاقیت و آفرینش است و اگر نتواند به آن برسد به لحاظ روحی و روانی آسیب می‌بیند که همین اتفاق هم برای دوستان من در شرایط کرونایی رخ داد. همچنین به دلیل بسته بودن سالن‌های تئاتر در بیشتر روزهای یک سال و نیم اخیر به واسطه کرونا هنرمندان تئاتر به لحاظ مالی نیز آسیب دیده‌اند.

بازیگر «هفت پرده» با اشاره به اینکه مردم برای تماشای تئاتر در این روزها تردید دارند، گفت: مخاطبان اگر هم از بازگشایی سالن‌های تئاتر مطلع باشند، راحتی ای  را که در گذشته داشتند، در این زمان ندارند و به دلیل شرایط موجود و سخت برای تماشای آثار نمایشی تردید می‌کنند.

سلیمانی تاکید کرد: البته تبلیغات برای جذب مخاطب قطعا بی‌تاثیر نیست اما باید این خواست از سوی مراکزی که می‌توانند از تئاتر حمایت و برای جذب مخاطب به آن‌ها کمک کنند، وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی برای کم شدن مخاطب تئاتر مزید بر علت شده است، درباره قیمت‌ بلیت تئاتر مطرح کرد: نمی‌توانیم خرده بگیریم که چرا بلیت برخی از نمایش‌ها بالاست چراکه هزینه‌های ساخت دکور، لباس و... و پرداخت دستمزدها به شکلی است که یک تئاتر در بهترین شرایط می‌تواند حداقل آن‌ها را تامین کند. همچنین تئاترها ریشه اقتصادی محکمی ندارند و عموما توسط عوامل فعال تئاتر تهیه می‌شود و هزینه‌های سرسام‌آوری دارد. 

کارگردان «خرده نان» ادامه داد: البته نمایش‌ها برای جذب مخاطب باید تا جایی که امکانپذیر است، قیمت بلیت را پایین بیاورند. در حقیقت قیمت بلیت تئاتر باید به گونه‌ای باشد که هزینه‌ای که تماشاگر می‌کند، متناسب با کاری باشد که می‌بیند و هم بداند که هزینه‌ای که می‌کند حاصل تلاش چند ماهه تعداد زیادی از هنرمندان و اهالی تئاتر است.

سلیمانی با اشاره به اینکه در این یک سال و نیم اخیر حمایت‌هایی از سوی خانه تئاتر برای هنرمندان این حوزه در نظر گرفته شد، تصریح کرد: زمانی که این حمایت‌ها را با هزینه‌های سرسام‌آور زندگی مقایسه می‌کنیم طبیعتا ناچیز به حساب می‌آید و همه دوستان ما در تئاتر شغل دوم خود را گسترده‌تر و روش‌های غیرتئاتری‌شان را برای درآمد بیشتر کردند تا بتوانند زندگی خود را بگذرانند. نیاز بود حمایت بیشتری از سوی مسئولان صورت بگیرد اما متاسفانه تئاتر همیشه در آخر صف است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خرید بلیت تئاترهایی که در این زمان روی صحنه می‌روند از سوی نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌ها می‌تواند به وضعیت نمایش‌ها کمک کند یا نه، عنوان کرد: اگر این کار در شرایط کرونایی و غیر کرونایی انجام بشود، بسیار خوب است اما من در این شرایطی که هم‌اکنون در آن قرار داریم، نشنیدم چنین اتفاقی رخ داده باشد. برخی از مواقع این اتفاق افتاده است اما متاسفانه عمومیت ندارد.

بازیگر «مکبث» درباره تئاتر آنلاین نیز تصریح کرد: اگر منظور از تئاتر آنلاین، تئاتری باشد که با چند دوربین و با کارگردانی تلویزیونی و درست در گذشته ضبط شده و قابل عرضه است، بسیار خوب است که در فضاهایی که وجود دارد نمایش داده شود و من با این مساله مخالف نیستم اگرچه تئاتر هنری است که روی صحنه رخ می‌دهد و اهمیت آن در لمس حضور بازیگران و اجرای صحنه‌ای است اما اینکه دوربینی روبه‌روی یک صحنه قرار بگیرد و به مردم بگویند این تئاتر را ببینید، به نظر من این تئاتر آنلاین نیست اگرچه عده‌ای که علاقه‌مند هستند ممکن است آن را تماشا کنند و نیاز فرهنگی‌شان برطرف شود. در شرایط ناچاری برای اینکه خاطره تئاتر از ذهن مخاطب نرود مورد استفاده قرار بگیرد.

سلیمانی در جواب به این سوال که برای آشتی مخاطب با تئاتر پس از پشت سر گذاشتن کرونا چه اقداماتی باید صورت بگیرد، گفت: عده‌ای از مردم این روزها عادت‌هایشان را مانند مهمانی رفتن، تماشای فیلم و نمایش در سالن‌های سینما و تئاتر و... را فراموش کرده‌اند و باید برای یادآوری دوباره به آن‌ها پس از پشت سر گذاشتن کرونا تلاش کنیم. بردن آثار باکیفیت روی صحنه، ضعیف‌تر شدن همه‌گیری کرونا و واکسیناسیون عمومی و بهبود شرایط اقتصادی هنرمندان و مخاطبان تئاتر از جمله عواملی است که باعث می‌شود مردم دوباره برای دیدن نمایش به سالن‌ها بیایند.

وی در پایان درباره جدیدترین فعالیت‌های خود در عرصه تئاتر بیان کرد: فعلا پروژه‌ای ندارم اما شاید برای اواخر امسال کاری را آماده کنم و فعلا در حال رایزنی با سالن مورد نظر هستم.

گفت و گو از : سپیده شریعت رضوی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار